KENALI TOKOH-TOKOH PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
Imam Ghazali
- Kanak-kanak perlu dididik sejak lahir dan diajar mengenal huruf, menulis dan membaca
- Beri pendidikan agama berlandaskan al-Quran dan hadis
- Beri latihan jasmani
- Amalkan budi pekerti mulia
- Dilatih mempunyai sifat berani, rendah diri, sabar dan menghormati orang tua
- Beri nasihat ke atas kesalahan
- Dibimbing tentang kewajipan terhadap agama dan hukum Islam
- Diawasi ibu bapa kerana mereka mudah terpengaruh oleh persekitaran dan tingkah laku masyarakat.
Ibnu Khaldun
- Kanak-kanak perlu diajar secara tersusun
- Belajar menggunakan pancaindera dan diberi contoh mudah dan konkrit
- Didedahkan dengan contoh teladan yang baik
- Diajar membaca al_Quran sebelum menghafalnya
- Menerima bimbingan dengan lemah-lembut
- Hanya ajar satu perkara pada satu jangka masa.
Friedriech Wilhelm Froebel (1782-1852)
- Beliau merupakan seorang pengasas taman kanak-kanak atau kindergartens-children's garden.
- Dikenali juga sebagai father of kindergarten.
- Beliau menganggap bahawa Pestalozzi tidak mendalami kesesuaian pengajaran dengan konsep semulajadi kanak-kanak.
- Beliau telah memulakan sekolah untuk kanak-kanak di Blakenburg, Jerman pada tahun 1837.
- Beliau berpendapat bahawa semua yang terdapat di alam ini berfungsi kerana Tuhan dan setiap orang mempunyai tujuan tertentu untuk dipenuhi dalam kehidupan ini.
- Bermain adalah asas untuk kanak-kanak berfikir berkenaan interaksi antara kehidupan dan aktiviti bersendiri, pemikiran dan tindakan, perwakilan dan kognisi serta kebolehan dan pemahaman.
- Kindergarten sebagai jambatan dari rumah ke sekolah.
- Gift atau bahan bentuk semulajadi membantu kanak-kanak meneroka dan memahami hubungan dengan alam semesta.
- Apabila kanak-kanak melaksanakan sesuatu pekerjaan, mereka menstruktur semula idea sendiri dan bukan hanya meniru aksi tanpa memikirkannya.
- Mempelajari lagu sambil fingerplay dapat mengekalkan minat, rasa ingin tahu dan motivasi.
- Pengaruh Froebel pada masa kini adalah pada pembelajaran yang menitikberatkan proses pembelajaran melalui bermain, kepentingan penggunaan bahan manipulatif dan pembelajaran aktif.
- 1906 menubuhkan sekolah untuk kanak-kanak istimewa
- Menyokong Froebel dalam aktiviti bermain.
- Beliau menyatakan bahawa dalam keadaan bermain, kanak-kanak sebenarnya 'bekerja' bersungguh-sungguh bagi menguasai sesuatu kemahiran
- Kanak-kanak digalakkan menggunakan alat deria bagi meneroka persekitaran dan menambahkan ilmu pengetahuan
- Kanak-kanak akan menunjukkan minat kepada sesuatu aktiviti apabila mereka cukup menunjukkan kesediaan belajar.
- Konsep asas beliau:
- Minda yang mudah menyerap kejadian di sekeliling dan menyusun pengalaman ini
- Persekitaran yang tersedia iaitu persekitaran yang lengkap dengan pelbagai bahan akan menyokong pembentukan konsep dan pengetahuan
- Didikan diri iaitu pembelajaran berbentuk 'betul diri'-meniru dan mengulang
- Bahan pembelajaran-bahan untuk latihan dalam kemahiran hidup, bahan sensori, bahan akademik, bahan seni dan budaya
8. Ibu bapa perlu diberi pengetahuan dalam membimbing anak
9. Kanak-kanak mampu melatih diri sendiri
10. Kanak-kanak yang biasa berdikari akan meneruskannya hingga dewasa
11. Maklumat yang diterima melalui deria adalah maklumat asas
12. Bahan pembelajaran yang dibentuk melatih kanak-kanak
No comments:
Post a Comment